Druki wielkoformatowe

Banner

Forma reklamy, komunikatu lub innego przekazu. Wydrukowany na płachcie materiału przekaz informacyjny lub reklamowy.

Naklejki wielkoformatowe

drukowane na folii samoprzylepnej. Przeznaczone do wielu zastosowań m.in. oklejania witryn sklepów, pojazdów.

Plakat zewnętrzny

Rodzaj wyrobu poligraficznego zaliczany do akcydensów. Druk jednostronny dużego formatu (co najmniej A2), o charakterze propagandowym lub reklamowym (nigdy wyłącznie informacyjnym), służący do umieszczania w stałych, publicznych miejscach (rozklejany, umieszczany w witrynach). Plakat tym różni się od afisza, że nie jest wykonany ze składu, lecz w całości stanowi formę graficzną. Zadrukowywany jest z reguły na całej powierzchni papieru i najczęściej posiada bogatą kolorystykę. Elementy graficzne co najmniej dorównują informacji tekstowej, z reguły jednak dominują. Napisy są często przetworzone artystycznie.

Billboard

Dużych rozmiarów tablica lub plakat reklamowy, stosowany głównie w reklamie zewnętrznej. Termin określa też nośnik reklamy, będący dużą, często oświetloną tablicą reklamową, umieszczaną na budynkach lub na specjalnie przystosowanych do tego słupach. Najpopularniejsze formaty nośników sieciowych (tj. standaryzowanych) stosowane w Polsce to:

  • billboardy/freeboardy 12 m² o formacie 5,04×2,38 metra (tzw. format europejski);
  • billboardy/freeboardy 12 m² o formacie 4×3 metry;
  • billboardy/freeboardy 18 m² o formacie 6×3 metry;
  • billboardy/freeboardy 36 m² o formacie 12×3 metry;
  • billboardy/freeboardy 48 m² o formacie 12×4 metry;
  • citylighty 1,2×1,8 na wiatach przystanków miejskich;
  • inne citylighty 1,2×1,8 – naścienne, wolnostojące, na latarniach;
  • billboardy 6 m² (aktualnie spotykane w metrze).

Afisz

Rodzaj wyrobu poligraficznego zaliczany do akcydensów informacyjnych. Druk jednostronny, raczej dużego formatu, o charakterze informacyjnym, propagandowym lub reklamowym, służący do umieszczania w stałych, publicznych miejscach (rozklejany, umieszczany w witrynach).

Afisze mogą informować o zbliżających się wydarzeniach kulturalnych, sportowych, edukacyjnych itp., propagować idee, ale także mogą mieć charakter informacji urzędowych, np. o wyborach parlamentarnych lub samorządowych, zagrożeniach klęskami żywiołowymi lub obowiązkowych szczepieniach.

Afisz tym różni się od plakatu, że jego głównym celem jest przekaz treści, a nie wywołanie skojarzeń myślowych lub odczuć artystycznych, skutkiem czego wykonany jest głównie lub nawet w całości ze składu tekstu i nie zawiera ani skomplikowanych kompozycji literniczych, ani też rozbudowanych form graficznych. Jeśli tekstowi towarzyszy jakaś grafika, to spełnia ona rolę drugorzędną, i najczęściej jest ograniczona do takich prostych form, jak loga, linie, ornamenty itp. Cechą charakterystyczną afisza jest użycie liter w zazwyczaj dużym stopniu pisma oraz druk do marginesów (czyli bez spadów). Często nie jest na nim nawet nadrukowywane tło, zamiast tego afisz może być jednak wydrukowany na papierze zabarwionym. Z reguły afisze są bardzo jasne, podczas gdy kolorystyka plakatów może być dowolna, w tym także bardzo ciemna. Dlatego też afisze są zazwyczaj drukowane na papierze błyszczącym lub satynowanym, podczas gdy plakaty mają raczej powierzchnię matową.

Siatka mesh

Materiał, który idealnie nadaje się na otwarte konstrukcje, wydruki wielkoformatowe zamieszczane tam, gdzie wieje wiatr. Materiał jest lekki i przepuszcza powietrze. Dzięki małym splotom oczek otrzymujemy doskonałej jakości druk wielkoformatowy.